نظر فقها در مورد شاهین نجفی(نقی)

حضرت آیت الله العظمی صـافی گلپـایگانی :

سؤال: بسمـه تعالی. متأسفـانه چند وقتی است که عـد ه ای اجیر شد ه که عمـد تاً از ضد انقلاب خارج از کشور می باشند، بر روی فضـای اینتـرنت د ر سـایت ها و وبلاگ های خود،به راحتی به امام مظلوم ما امام هـاد ی (علیه السلام) اهانت و جسارت می کنند (طراحی جوک، کشید ن کاریکاتور، فحاشی، د روغ بستن و ...) حکم این افـراد چیست؟


جواب: بسمه تعالی. چنانچه اهامت و جسارت به حضرت نمود ه باشد مرتد ند. والله العالم.


1 جماد ی الثانی 1433ـ بخش استفتائات




حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

محضر مبارک مرجع تقلید جهان تشیع حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته(

سؤال:با سلام و احترام؛

نظر به اینکه اخیراً فردی به نام شاهین نجفی که از خوانندگان موسیقی در خارج از کشور می باشد در قالب متن شعر و ارائه تصویری موهون به ساحت مقدس حضرت بقیه الله (روحی فداه) و امام علی النقی الهادی (علیه السلام) و گنبد مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) اهانت نموده و در جهت ترویج این اهانت فایل صوتی و تصویری آن را در پربیننده ترین سایت های اطلاع رسانی قرار داده اند.

تصویر و اصل فایل اهانت آمیز مذکور به پیوست ارسال می گردد.

خواهشمند است تکلیف شرعی شیعیان و دوست داران اهل بیت (علیهم السلام) را در این خصوص بیان فرمایید

بسمه تعالی

جواب: هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم (علیهم السلام) و توهین آشکار به آنها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد موجب ارتداد است و اگر توسط غیر مسلمانی باشد داخل در عنوان سابّ النبی(صلی الله علیه وآله) می باشد.

همیشه موفق باشید ـ ناصر مکارم شیرازی




حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع مسلمانان غیور و علاقه‌مند به اهل بیت‌(علیهم السلام) می‌رساند که اخیراً‌فردی، به نام شاهین نجفی، با سرودن اشعاری مبتذل که خود شایسته محتوای آن است به ساحت مقدس یکی از اولیای الهی که مورد احترام قاطبه مسلمانان است، اهانت و جسارت کرده است؛ البته این کار، کار فردی نیست، کار سازمان یافته است که از این طریق، گوهر ایمان را در دل مسلمانان نابود کنند و با اهانت به مقدسات آنان، نوعی حالت بی‌تفاوتی در جامعه ایجاد کنند.

اکنون که ما با این پدیده زشت روبرو شده‌ایم، باید بدانیم که این در ادامه کار سلمان رشدی است که امام عزیز تکلیف او را روشن کرد و تکلیف این مرد نیز با او یکسان است.

از خداوند متعال عزت و عظمت و سربلندی اسلام و مسلمانان را خواهانیم.

جعفر سبحانی
29/2/91




حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی

سؤال:

سلام علیکم؛

به اطلاع می رساند از چندی پیش در شبکه های اجتماعی و برخی وبلاگ ها شاهد نوشته های تمسخر آمیز و لطیفه هایی با موضوعیت ائمه اطهار بودیم که این امر اخیرا ابعاد گسترده تری به خود گرفته است، لذا خواهشمند است نظر خود را نسبت به این موارد اعلام فرمائید.

الف: حکم اهانت و هتک حرمت به ائمه اطهار (سلام الله علیهم) و سایر معصومین (علیهم السلام) چیست؟

ب: وظیفه ما در برخورد با سایت ها و وبلاگ هایی که مطالب تمسخر آمیز نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) را منتشر می کنند چیست؟


جواب:

باسمه جلت اسمائه؛

اولا :اگر دشنام دادن به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به نحوی باشد که موجب انکار خدای تعالی گردد، موجب ارتداد است.

ثانیا: اگر فردی به معصومین (علیهم السلام) اهانت کرده باشد بر اساس روایات و بنا بر اجماع فقها، از آنجایی که مشمول قاعده ساب النبی(صلی الله علیه و آله) و الائمه (علیهم السلام) می شود باید گفت که مسلما جایز القتل است و کشتن او هم متوقف به اذن حاکم شرع نیست. البته در این قبیل موارد باید به گونه ای عمل شود که باعث مفسده بزرگتری نباشد. در ضمن باید به مدیران سایت ها و وبلاگ هایی که مطالب توهین آمیز نسبت به ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام را منتشر می کنند تذکر داده شود تا از این اعمال زشت دست بردارند و همچنین خوب است که شیعیان و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) هم با راه اندازی سایت ها و وبلاگ های مذهبی به نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) و بیان فضائل و مناقب ایشان، اقدام نمایند.

محمدصادق حسینی روحانی
25 جمادی الثانی 1433 ه.ق

و........



موضوعات مرتبط: سیاسی ، ،
برچسب‌ها: نظر فقها , در مورد شاهین نجفی(نقی) ,

تاريخ : پنج شنبه 9 شهريور 1391 | 22:2 | نویسنده : یالثارات الحسین |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.